Googlen uuden logon julkaisu herättänyt ihastusta ja vihastusta. Myös toimistolla huomasimme kiistelevämme muutoksen toimivuudesta. IOStudion Jutta ja Sallamaari listasivat pointit puolesta ja vastaan. Mitä mieltä sinä olet?
Jaa vai ei?
–
Googlen uudesta logosta tekisi mieleni sanoa, että jos jokin ei ole rikki, älä korjaa sitä. Vaikka Googlen edellinen logokaan ei mielestäni ollut varsinaisesti silmiä hivelevä, siinä oli puolensa, joista vähäisin ei suinkaan ollut laaja levinneisyys ja tunnistettavuus.
Paras asia vanhassa logossa olivat mielestäni hakusivuja indikoivat o:t, jotka olivat päätteellisellä fontilla kirjoitettuna vielä selkeästi kirjaimia, eivät mitä tahansa ympyröitä. Uuden logon fontti on niin geometrinen, että ajatus kirjaimen toistumisesta hakusivun indikaattorina ikään kuin katoaa.
Jos jokin ei ole rikki, älä korjaa sitä.
Päätteellinen, perinteinen serif-kirjasin toi kontrastia lapsekkaille primääriväreille (joita itse kyllä inhoan ylipäätään, varsinkin yhdistelmänä). Groteskilla fontilla logo tuo mieleeni ala-asteen matematiikan oppikirjat, eikä edes hyvällä, nostalgisella tavalla. Kakkua kakun päällä sanon minä.
Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä seikkana on logon tyyli. Kestääkö se aikaa? Mitä logosta ajatellaan viiden vuoden päästä, tai kymmenen? Uusi logo on moderni, etten jopa sanoisi muodikas. Mutta muoti on niille, joilla ei ole omaa tyyliä.
Sallamaari Syrjä on IOStudion graafikko, joka rakastaa nerokkaita sanaleikkejä ja on räväkästä tyylistään huolimatta sisältä yllättävän pedantti tyyppi.
+
Ajat muuttuvat, trendit muuttuvat, teknologiat muuttuvat. Mahtavaa, että muutosta ei pelätä. Vuosituhannen vaihteen hakukone Google oli hyvin erilainen kuin nykyinen mediajärkäle Google. Muinaisina aikoina Googlea käytettiin vain yhdellä tavalla, PC:llä. Nykyään päätelaitteet ja käyttötarkoitukset ovat moninaiset. Logo saa heijastaa muutosta ja vastata uusiin tarpeisiin.
Vaikka nettiajassa Google tuntuu ikiaikaiselta kuin Lenita Airisto, se on todellisuudessa perustettu vasta vuonna 1998.
Paitsi että… Googlella ei oikeasti ole historiallisia juuria. Vaikka nettiajassa Google tuntuu ikiaikaiselta kuin Lenita Airisto, se on todellisuudessa perustettu vasta vuonna 1998. Sen visuaalisen ilmeen ei ole tarpeen näyttää kiveen hakatulta – tai edes päätteelliseltä serifiltä. Logoa on sitä paitsi uudistettu aikaisemminkin. Kirjasimia on muokattu ja niistä on poistettu varjostukset. Vuonna 2014 Google kohahdutti siirtämällä g-kirjainta pikselin verran oikealle ja l:ää pikselin ylös ja oikealle. Huisia.
Vanha logo ei varsinaisesti ollut kaunis. Piste. Mutta uusi logo on! Uusi logo on ystävällisen näköinen ja siinä on miellyttävät mittasuhteet. Siinä on itse asiassa jotain alkuaikojen logon sympaattisuutta, mutta ajankohtaisella fiiliksellä. Eikä Google ole luopunut ihanista väriliituväreistä, jotka saavat kaiken tuntumaan helpolta kuin ala-asteen koulutehtävät.
Jutta Rikola on IOStudion AD, joka on löytänyt sisältään salaisen minimalistin.