Miten yrittäjyys ja mainosala ovat muuttuneet viime vuosikymmenten aikana? Oululainen mainonnan moniottelija, IOStudion toimitusjohtaja Ilpo Okkonen muistelee matkaansa yrittäjänä vuodesta 1977. Monelle oululaiselle tuttu Ilpo on palkittu kansainvälisesti mm. maailman kauneimman kirjan palkinnolla.
- kun maata johti vielä Urho Kekkonen.
- Suomen markka devalvoitiin 5,7 %
- kuningas Elvis Presley kuoli
- Ruotsin kuningatar Silvia synnytti tyttären, joka sai kasteessa nimekseen Victoria Ingrid Alice Desiree.
- J. R. R. Tolkienin Silmarillion julkaistiin
- ABBA ylitti Beatlesin ennätyksen myytyjen levyjen määrässä
Tuolloin käytössäni oli varmuuskopioidut analogiset tallennusvälineet: Pohjalaisesta kirjakaupasta markalla ostetut kuulakärkikynä ja ruutupaperivihko sekä tietty Canon F1 objektiiveineen ja filmirullia, mustavalkeaa ja väridiaa. Langan päässä oleva puhelinkone, joka modernisti oli näppäilymallia, ei tavanomaisella kiertokirkolla. Ei nettiä, eikä älypuhelimia. Applea toimistoomme saatiin odotella vielä 15 vuotta.
Kuitenkin perusta yrityksen toiminnalle oli sama. Asiakkaat ja heidän palvelemisensa. Sama oli myös tekemisen motivaatio. Teknologia ei ole muuttanut sitä.
Suurin muutos työni digitalisoitumisessa on filmin poistuminen ja pimeässä huoneessa kuvien kehittely. Filmikään ei enää lopu kamerasta, kuten tapahtui ensimmäisellä lehtikeikalla Kuninkuusraveissa, juuri toimeksiantajani ravikuninkaan loimituksessa.
Nyt toimistossamme kuuluu pääasiassa näpyttelyä ja hiiren huiskintaa. Syntyy responsiivisia nettisivuja, 3D-virtuaalitiloja ja Facebook-markkinointia.
Luovat ja yksilölliset ratkaisut ja monimutkaisten asioiden saaminen yksinkertaiseen, ymmärrettävään muotoon ovat aina innostaneet minua. Niitä on vuosien saatossa onneksi tullutkin eteeni.
Yrittäjyyden alkutaipaleella talous ei aina pysynyt luovuuden mukana. Hienoja ja loisteliaita ratkaisuja tehtiin loppupeleissä omasta selkänahasta ja omaan piikkiin. Komeaahan se oli, mutta rahallisesti ei niin kannattavaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että laskua seuraa aina nousu.
Tänä päivänä talous on tiukalla myös asiakkailla.
Nyt ei tehdä suuria mullistuksia viestinnässä, vaan keskitytään oleelliseen. Siihen, millä yritys tuo itsensä esille vaivattomasti ja pienillä, kertaluonteisilla kustannuksilla.
Vaaditaan vapaata lähdekoodia, ilman sitoutumisia ja kuukausimaksuja. Nettisivut halutaan toimivammiksi ja helposti itse päivitettäviksi. Yritysilmeen kevyt modernisointi ja sosiaalisen median uudet ratkaisut kiinnostavat. Tähän meillä on onneksi tarjolla toimivia ratkaisuja.
Yrittäjän päivä on nimensä mukaan yrittämistä. Vaikka moni asia on 38 vuodessa muuttunut, työn ydin on yhä sama. Kehitetään tuotteita ja palveluja vastaamaan asiakkaan muuttuvia tarpeita. Ei lannistuta, vaikka talous keinuttaa asiakkaita ja heidän hankintojaan. Riemuitaan uusista tilauksista. Omistaudutaan asiakkaalle yhtä painokkaasti, oli työ iso tai pieni. Parhaimmillaan saavutetaan asiakkaan luottamus, jossa työ laatu ja kustannustehokkuus ovat tasapainossa.
Onnistuneiden asioiden tekeminen yhdessä sekä toimistomme innostuneiden taiteilijoiden, että monenlaisten asiakkaittemme kanssa on se palkinto, joka kannustaa alkamaan taas uuden päivän yrittäjänä.