Tilastokeskuksen vuosittaisen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö –tutkimuksen mukaan kaikista 16–89-vuotiaista suomalaisista jo 60 prosenttia on lähtenyt mukaan viestimään yhteisöpalveluissa. Viisikymppisistä on jo 64 prosenttia on sosiaalisessa mediassa ja sitä nuoremista vielä useammat, kolmekymppisistä pitkästi yli 80 prosenttia.
Jos vielä epäilyttää, listasimme 7 syytä sinunkin yrityksellesi hypätä mukaan sosiaaliseen mediaan!
-
Bränditietoisuuden ja –uskollisuuden kasvattaminen
Jos olet mukana sosiaalisessa mediassa, asiakkaidesi (vanhojen, uusien ja potentiaalisten) on yksinkertaisesti helpompi löytää sinut ja seurata toimiasi. Tutkimusten mukaan noin puolet brändien seuraajista on uskollisempia nimenomaan seuraamiaan brändejä kohtaan suhteessa muihin.
-
Asiakkaiden kanssa kommunikoiminen
Sosiaalinen media tarjoaa brändeille mahdollisuuden henkilökohtaisempaan viestintään asiakkaidensa kanssa. Nykyään moni hakee asiakaspalvelua nimenomaan sosiaalisesta mediasta. Ripeä viesteihin vastaaminen, kommentteihin reagoiminen, palautteesta kiittäminen ja hyvinhoidetut reklamaatiot ovatkin yksi parhaista keinoista inhimillistää yritystä asiakkaiden silmissä ja rakentaa luottamusta heidän ja yrityksen välille. Samalla yritys saa luonnollisesti myös korvaamatonta palautetta ja tietoa suoraan kohderyhmältään.
Kannattaa myös muistaa, että ihmiset puhuvat, olitpa itse paikalla tai et. Jos olet tavoitettavissa, ohjataan myös kriittiset palautteet todennäköisemmin sinulle ja pystyt näin reagoimaan niihin fiksusti.
-
Liikenteen lisääminen www-sivustollesi
Jatkuva liikenne yrityksesi nettisivuille on noussut viime vuosina erityisen tärkeäksi. Google suosii hakutuloksissaan sivuja jotka elävät ja hengittävät ja joilla vieraillaan, ja vastaavasti passiiviset, harvoin vieraillut sivustot vajoavat hakutuloksissa syvemmälle internetin syövereihin.
Sosiaalisessa mediassa voit jakaa vaikkapa ajankotaisia tiedotteita, blogikirjoituksia tai muuta sivustosi sisältöä ja saada näin suoraa liikennettä sivustollesi.
-
Tiedon jakaminen
Onko yrityksesi osallistumassa tapahtumaan, oletteko lanseeraamassa uutta tuotetta tai tarjouskampanjaa tai onko alaltasi julkaistu juuri mielenkiintoinen artikkeli? Sosiaalinen media on juuri oikea paikka jakaa tällaisia asioita kohdeyleisöllesi. Jos tieto on kyllin mielenkiintoinen, saattavat myös asiakkaasi jakaa sen, jolloin se lähtee parhaassa tapauksessa leviämään kulovalkean tavoin ja hyvin pienellä vaivalla.
-
Mainonnan kohdentaminen
Sosiaalisen median palvelut keräävät valtavasti tietoa käyttäjistään. Ikä, sukupuoli, maantieteellinen lokaatio ja jopa ala, jolla käyttäjä työskentelee ovat asioita, joiden mukaan voit kohdentaa yrityksesi mainontaa. Vaikka mainonta on maksullista, uskallamme väittää, että juuri oman kohderyhmäsi tavoittaminen mainoksella on usein somessa huomattavasti kustannustehokkaampaa, kuin vaikkapa perinteisellä lehtimainoksella.
-
Kilpailijoilta oppiminen
Palatko halusta tietää, mitä kilpailijasi puuhaavat? Mitä he tekevät oikein, mitä väärin ja mitä jää kokonaan tekemättä? Seuraa siis alaasi ja kilpailijoidesi toimintaa somessa, tutki, opi ja pysy askeleen verran edellä! Kilpailijoidesi monitorointiin on olemassa myös valmiita työkaluja.
-
Se on ilmaista!
Luit oikein. Sosiaaliseen mediaan liittyminen ja sen käyttäminen on täysin ilmaista. Toki maksullisia lisäpalveluita on tarjolla, mutta alkuun pääsee käyttämättä killinkiäkään. Jo pelkästään sen vuoksi kannattaa kokeilla.
Oletko valmis vastaanottamaan sosiaalisen median hyödyt? ☺ Jos tarvitset apua vaikkapa somekanavien luomiseen, sisällöntuotantoon tai ylläpitoon, autamme mielellämme. Ota yhteyttä sähköpostilla, tai vaikka IOStudion Facebookissa!