On totta, että blogit olivat joitain vuosia sitten muodin aallonharjalla, mutta ovat sittemmin saaneet kilpailijoita. Vaikka blogi ei enää ole päivän trendisana, blogit ovat edelleen tärkeä viestintäkanava yrityksille.
Google suosii päivittyvää sisältöä tuloksissaan. Blogi osana nettisivustoa parantaa siis hakukonenäkyvyyttä, koska siihen tulee jatkuvasti tuoretta sisältöä. Oikeastaan kannattaakin unohtaa entinen hypetys blogi-sanan ympärillä ja ajatella sitä enemmänkin päivittyvänä nettisivuna.
Blogi osana nettisivustoa parantaa siis hakukonenäkyvyyttä, koska siihen tulee jatkuvasti tuoretta sisältöä.
Toinen vahva etu hakukonenäkyvyyden lisäksi on se, että blogi on omaa mediaa. Facebook on tunnettu siitä, että se muokkaa algoritmejään jatkuvasti siten, että yritysten on vaikeampi saada viestiään tykkääjien uutisvirtaan. Painotus menee koko ajan enemmän siihen suuntaan, että näkyvyydestä on maksettava. Facebookin omistama Instagram on lisäämässä mainonnan osuutta, ja sama suuntaus on epäilemättä edessä sielläkin. Oman median (blogin, nettisivujen jne.) etu on, että kukaan ulkopuolinen taho ei säätele sen näkyvyyttä.
Mihin monia some-kanavia sitten tarvitaan?
Asiakkaat suosivat eri alustoja ja tykkäävät hakea tietoa eri muodossa. Nettisivua ja blogia sen mukana kannattaa pitää tukikohtana, josta verkot heitetään laajalle, sinne missä asiakkaat ovat. Eri sosiaaliset mediat puolestaan ohjaavat asiakkaat yrityksen sivuille.
Nettisivua ja blogia sen mukana kannattaa pitää tukikohtana, josta verkot heitetään laajalle, sinne missä asiakkaat ovat.
Yleinen ohjenuora on, että blogiin tehdään pidempää sisältöä, josta sitten voi pilkkoa osasia muihin kanaviin. Blogiin voi kirjoittaa syvällisempää pohdintaa tai lisätä suuremman määrän kuvia, vaikka kokonaisen kuvagallerian. Siitä jaetaan kuva tai lyhyt teksti eri kanaviin. Pinterestiin sopii tuotekuva, Instagramiin fiilis- ja behind the scenes -kuvat. Facebookissa voi jakaa kuvan ja lyhyen tekstin, Twitterissä lyhyen tekstin. Kaikista näistä asiakas ohjataan lukemaan lisää varsinaisesta blogipostauksesta.
Se ei kuitenkaan riitä.
Kuhunkin some-kanavaan kannattaa tehdä myös omaa, siihen istuvaa sisältöä. Jos asiakas seuraa yritystä blogin lisäksi Facebookissa ja Twitterissä, hän saattaa lukea saman viestin kolmeenkin kertaan. Pidemmän päälle sellainen voi kyllästyttää. Muissa kanavissa kannattaa siis jakaa lisäksi asiakasta kiinnostavaa sisältöä, joka ei välttämättä taas istuisi blogiin.
Yhteenvetona, blogi on edelleen merkittävä osa yrityksen viestintää, vaikka onkin saanut rinnalleen uusia työkaluja.
Tuntuuko monimutkaiselta? Autamme mielellämme kehittämään yrityksellesi sopivaa viestintää. Ota yhteyttä!